Regulamin organizacyjny
Załącznik do zarządzenia Nr PINB.110.3.2013
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego
w Rawiczu z dnia 16 grudnia 2013 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO INSPEKTORATU
NADZORU BUDOWLANEGO W RAWICZU
§1
1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Rawiczu zwany dalej “Regulaminem" określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Rawiczu.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
1) Inspektoracie - należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego Rawiczu ,
2) Powiatowym Inspektorze - należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Rawiczu .
§2
Inspektorat działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane
2. Niniejszego regulaminu i innych obowiązujących przepisów prawa.
§3
Powiatowy Inspektor wykonuje zadania nadzoru budowlanego, przy pomocy Inspektoratu wchodzącego w skład zespolonej administracji powiatowej, na obszarze powiatu rawickiego.
§4
1. Powiatowy Inspektor kieruje pracą Inspektoratu.
2. Powiatowy Inspektor kieruje Inspektoratem:
1) określa organizację oraz tryb pracy Inspektoratu,
2) koordynuje działalność stanowisk pracy,
3) zapewnia wykonywanie zadań nadzoru budowlanego na obszarze powiaturawickiego,
4) organizuje kontrolę działania inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych.
3. Powiatowy Inspektor sprawuje bezpośredni nadzór nad:
1) postępowaniami administracyjnymi i egzekucyjnymi,
2) działalnością inspekcyjną Inspektoratu,
3) obsługą prawną Inspektoratu,
4) postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych,
5) prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno-budowlanej i organami kontroli państwowej,
6) kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie,
7) zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
8) przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
9) gospodarką finansową Inspektoratu,
10) gospodarowaniem mieniem Inspektoratu.
4. W czasie nieobecności Powiatowego Inspektora jego zadania wykonuje wyznaczony pracownik Inspektoratu.
§5
Do wyłącznej kompetencji Powiatowego Inspektora należy:
1) udzielanie upoważnień pracownikom Inspektoratu do podpisywania decyzji administracyjnych wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia,
2) udzielania upoważnień do reprezentowania Powiatowego Inspektora przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i sądami powszechnymi,
3) udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej,
4) udzielanie imiennych upoważnień do prowadzenia samochodu służbowego, jeśli będzie w posiadaniu tut. Inspektoratu,
5) występowanie do organów samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
6) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Inspektoratu, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków: służbowego, funkcyjnego i inspekcyjnego oraz udzielanie urlopów pracownikom.
§6
1. Do podpisu Powiatowego Inspektora zastrzeżone są:
1) akty prawa wewnętrznego,
2) wystąpienia i sprawozdania kierowane do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
3) wystąpienia kierowane do Starosty,
4) wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej oraz posłów i senatorów,
5) odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Upoważnieni pracownicy podpisują pisma w sprawach określonych zakresem działania stanowiska pracy , w szczególności decyzje oraz postanowienia w indywidualnych sprawach, zgodnie z otrzymanym upoważnieniem Powiatowego Inspektora, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do jego podpisu.
§7
Pracownicy Inspektoratu wykonują czynności w zakresie:
1) prowadzenia postępowań administracyjnych w zakresie właściwości Powiatowego Inspektora,
2) prowadzenia postępowań egzekucyjnych,
3) prowadzenia działalności inspekcyjnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
4) prowadzenia postępowań wyjaśniających przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej,
5) obsługi administracyjnej, a w szczególności:
- obsługi sekretariatu,
- zapewnienia właściwego obiegu dokumentów,
- prowadzenia rejestrów określonych w instrukcji kancelaryjnej,
6) wykonywania innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.
§8
1. Przyjmowanie stron w Inspektoracie odbywa się w godzinach pracy Urzędu.
2. Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego odbywa się w poniedziałki od godziny 1500 do 1600.
§9
1. Pracownicy załatwiający sprawy obywateli winni w szczególności :
a) przestrzegać terminów i zasad przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego,
b) udzielać wyczerpujących informacji o stanie załatwiania spraw w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej z zastrzeżeniem pkt c,
c) w sprawach, w których toczy się w Inspektoracie postępowanie administracyjne informacje mogą być stronom udzielane pisemnie lub ustnie, po uprzednim sprawdzeniu ich tożsamości.
§10
Obieg dokumentów, system rejestracji i oznakowania spraw, sposób przechowywania i archiwizowania akt w Inspektoracie reguluje Instrukcja kancelaryjna, Jednolity rzeczowy wykaz akt oraz Instrukcja o organizacji i zakresie działania składnicy akt wprowadzane zarządzeniami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Rawiczu w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
§11
W Inspektoracie prowadzi się:
1) Spisy spraw
2) Rejestr skarg i wniosków,
3) Rejestr aktów wewnętrznych Powiatowego Inspektora,
4) Rejestr wydawanych upoważnień i pełnomocnictw,
5) Rejestr upoważnień do przeprowadzania kontroli,
6) Ewidencję decyzji, postanowień i zgłoszeń (art. 84 ust .2 pkt 2) ,
7) Ewidencję rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych,
8) Ewidencję zawiadomień o kontrolach obiektów wielkopowierzchniowych (art. 84 ust .2, pkt 4)
§12
Szczegółowy zakres zadań Inspektoratu :
- wydawanie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót , o której mowa w art. 51 ust 4 (art. 37 ust. 3)
- przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych (art. 40 ust. 2),
- przyjmowanie zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę oraz oświadczeń kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego (art. 41 ust 4),
- przyjmowanie zawiadomień inwestora o zmianie: kierownika budowy lub robót, inspektora nadzoru inwestorskiego, projektanta sprawującego nadzór autorski (art. 44 ust. 1),
- wydawanie nakazów, w drodze decyzji, rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części (art. 48, 49b, 50a, 51),
- badanie: zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; kompletności projektu budowlanego i posiadania wymaganych, opinii, pozwoleń i sprawdzeń; wykonania projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane (art. 49),
- sprawy dotyczące opłaty legalizacyjnej (art. 49, 49a, 49b, 71a),
- wydawanie postanowień o wstrzymaniu robót budowlanych (art. 48, 49b, 50),
- wydawanie decyzji przewidzianych w art. 51 prawa budowlanego
- przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu robót budowlanych i wydawanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (art. 54, 55, 57, 59),
- przeprowadzanie obowiązkowych kontroli budowy (art. 59a, 59c ust. 1, 59d ust. 1, 59f, 59g ust. 1),
- przyjmowanie zawiadomień o przeprowadzonej kontroli (art. 62 ust. 1 pkt 3),
- wydawanie decyzji nakazującej przeprowadzenie kontroli obiektów budowlanych w czasie ich użytkowania a także żądanie przedstawienia ekspertyzy stanu technicznego obiektu lub jego części (art. 62 ust 3),
- prawo żądania udostępnienia, od właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego, protokołów z kontroli obiektu budowlanego, ocen i ekspertyz dotyczących stanu technicznego oraz dokumentacji budowy i dokumentacji powykonawczej (art. 65),
- wydawanie, w drodze decyzji, nakazów usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości (art. 66),
- wydawanie decyzji, w przypadku wystąpienia okoliczności, o którym mowa w art. 66 ust. 1 - 3, o zakazie użytkowania obiektu budowlanego lub jego części do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości (art. 66 ust. 2),
- wydawanie decyzji nakazujących, właścicielowi lub zarządcy, rozbiórkę obiektu i uporządkowanie terenu, w przypadku gdy obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia (art. 67 ust. 1 i 3),
- wydawanie, w drodze decyzji, nakazów właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego, opróżnienia bądź wyłączenia w określonym terminie całości lub części budynku z użytkowania; przesyłanie ww. decyzji obowiązanemu do zapewnienia lokali zamiennych na podstawie odrębnych przepisów (art. 68),
- wydawanie zarządzeń: umieszczenia na budynku zawiadomienia o stanie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz zakazie jego użytkowania, wykonania doraźnych zabezpieczeń i usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia z określeniem terminów ich wykonania (art. 68),
- zapewnienie, na koszt właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego, zastosowania niezbędnych środków zabezpieczających, w razie konieczności podjęcia działań mających na celu usunięcie niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia (art. 69),
- przyjmowanie protokołów pokontrolnych dotyczących przeprowadzanych kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części; przeprowadzanie kontroli obiektów budowlanych w celu potwierdzenia usunięcia stwierdzonych uszkodzeń oraz uzupełnienia braków o których mowa w art. 70 ust.1 (art. 70 ust. 2),
- wstrzymanie, w drodze postanowienia, użytkowania obiektu budowlanego lub jego części; nakazanie, w drodze decyzji, właścicielowi albo zarządcy przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części bez wymaganego zgłoszenia (art. 71a),
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawie katastrof budowlanych (art. 74)
- przyjmowanie zawiadomień o katastrofach budowlanych (art. 75 ust 1 pkt 3 lit. a),
- obowiązek niezwłocznego powołania, po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej, komisji w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia (art. 76 ust. 1 pkt 1),
- obowiązek niezwłocznego zawiadomienia, po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej, o tej katastrofie właściwego organu nadzoru budowlanego wyższego stopnia oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (art. 76 ust. 1 pkt 2),
- wydawanie, w drodze decyzji, nakazów właścicielowi lub zarządcy, zabezpieczenia miejsca katastrofy oraz obiektu budowlanego, który uległ katastrofie, uporządkowania terenu lub wykonania innych niezbędnych czynności i robót budowlanych; zapewnienie wykonania ww. decyzji na koszt i ryzyko zobowiązanego w razie niewykonania lub nadmiernej zwłoki w wykonaniu decyzji (art. 76 ust. 4)
- wydawanie decyzji dotyczących czynności zabezpieczających w przypadku wystąpienia katastrofy budowlanej (art. 78),
- zgłaszanie wniosków dotyczących wszczęcia postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (art. 97 ust 1).
§13
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Rawiczu w oznakowaniu spraw używa symbolu PINB.
§14
Do pracowników Inspektoratu mają zastosowanie przepisy:
- ustawy z dnia 16 września 1982r. o pracownikach urzędów państwowych
- Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeksu pracy
- Ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o służbie cywilnej
§15
Zmiany Regulaminu Organizacyjnego następują w trybie i na zasadach określonych dla jego ustalania.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | Paweł Moryson |
---|---|
Data utworzenia: | 2015-08-30 |
Data publikacji: | 2015-08-30 |
Osoba sporządzająca dokument: | Administrator |
Osoba wprowadzająca dokument: | Administrator |
Liczba odwiedzin: | 8202 |